D o r L a n d

GÉPÍRÁS OKTATÁS


Bár manapság már mindenki számítógépen, laptopon ír, a tízujjas vakírás még fontosabb tudássá vált. Ahhoz, hogy ne "sikítós gépírónő" módjára nyomkodjuk találtamra a betűket, majd sikítozva örüljünk, ha megtaláltunk egy-egy betűt, elengedhetetlen a helyes billentyűkezelés ismerete, és a megfelelően gyors írástempó. Ennek eredményeként a jegyzetelés, a gépen készített feladatok, a beadandók, a munka nem szenvedés, hanem örömteli, könnyű tevékenységgé válik. 

  • Oktatás, felzárkóztatás, gyakorlás, hibátlanság növelése, sebességfokozás
  • Kb. 12 éves kortól 100 éves korig
  • Egyéni és kiscsoportos formában

 

TÍZUJJAS VAKÍRÁS KURZUSOK


 Alapozó:

  • 30 alkalom, 90 perc/ alkalom
  • helyes test- és kéztartás, billentyűzetkezelés elsajátítása
  • a betűk, számok, írásjelek, a billenytűzet kezelésének elsajátítása és a minél hibátlanabb írás a cél, ekkor a sebesség még nem jelentős

Kezdő:

  • 30 alkalom, 90 perc / alkalom
  • hibátlanság növelése, sebességfokozás
  • kb. 1200 leütés / 10 perc (egyéni képességektől függően)

Haladó: 

  • 30 alkalom, 90 perc / alkalom
  • hibátlanság növelése, sebességfokozás
  • kb. 1800 leütés / 10 perc (egyéni képességektől függően)

 

GYAKORLÓ, FELZÁRKÓZTATÓ OKTATÁS


  • Egyéni igények megbeszélés alapján
  • Akik már tanultak gépírni, de szeretnének hibátlanabbul, gyorsabban gépelni

 

A GÉPÍRÁSRÓL


Korunk nélkülözhetetlen hétköznapi eszköze a számítógép, a laptop. Ezek gyors és hatékony használatát nagymértékben megkönnyíti a tízujjas vak-/gépírás elsajátítása.

Jelentős segítséget nyújt azoknak, akiknek nehézséget okoz a kézírás:

  • lassú írástempó
  • rendezetlen, nehezen olvasható íráskép
  • gyenge finommotorika
  • grafomotoros képességek nehezítettségek
  • diszlexia, diszgráfia

Az írászavarral küzdő gyerekek gyakran lehetőséget kapnak, hogy a tanórán laptopot használjanak jegyzetelésre, az írásbeli munkáikat ilyen formában adják be, illetve a szóbeli számonkérést írásbelivel váltsák fel. Számukra nagy segítség a tízujjas vakírás technikája.

 

A GÉPÍRÁS, MINT FEJLESZTŐ MÓDSZER 


 

Segít az esélyegyenlőség, a habilitáció, és a rehabilitácó megvalósításában olyan gyermekek esetében, akiknek valamilyen okból nehézséget okoz a kézírás kivitelezése.  

Lehetőséget ad az írás és olvasási nehézséggel küzdő tanulók fejlesztésre. A gépírástechnika tanításával együtt jár, hogy a gyerekeket igényes, pontos munkavégzésre szoktatjuk, fejlesztjük esztétikai érzéküket, valamint belső igényt alakítunk ki az igényes nyelvhasználatra.  

Hangsúlyosabban figyelünk az írás folyamatának megtapasztalására, az önellenőrzés, a hibajavítás képességének kialakítására, automatizálására, az írás nem nyelvi jeleinek az írott üzeneteken túli jelentésének felismertetésére. 

A billentyűk meghatározott rendben és időben történő lenyomásával újraszerveződik a finommotorikus koordináció, harmonizálódik a két agyfélteke közötti összeköttetés. Az agyi plaszticitásnak (az agy anatómiai és funkcionális változásra való képességének) köszönhetően újraszerveződik a koordináció.  

Fejlődik a szem-kéz koordináció, a figyelem. Az ujjak szétválasztott, meghatározott, ritmusos mozgatásával javulnak a grafomotoros készségek. A fegyelmezett, rendszerezett cselekvéssorral automatikus mozgássorok alakulnak ki. Az ujjak, a kéztartás ügyesedik,  erősödik, beindul a fejlődés. Az írás mennyisége és minősége által kialakul az igény a pontos és esztétikus munka iránt.  

 

A gépírás készség- és képességfejlesztésnek területei:

  • motoros képességek
  • finommotorika, grafomotorika
  • vizuomotoros (szem-kéz) koordináció
  • mozgásügyesség és -koordináció
  • koncentrálóképesség
  • figyelemkoncentráció és -megosztás
  • monotóniatűrés
  • gondolkodás
  • emlékezet
  • írás- és helyesíráskészség

 

Diszlexiás és diszgráfiás tanulók és tanáraik által tapasztalt pozitív hatások:

  • nagyobb kitartás
  • kiegyensúlyozottabb szorgalom
  • eredményesebb feladatvégzés
  • növekbő monotónia tűrés
  • folyamatos munkabírás
  • javuló önuralom
  • növekbő rövid távú memória
  • esztétikus füzetvezetés
  • javuló helyesírás
  • magabiztosabb írás
  • görcsös ceruzafogás megszűnése
  • ritmusérzék fejlődése
  • lendületesebb, gyorsabb írástempó
  • javuló betűismerek, hangzók időtartamának helyes jelölése
  • hosszabb időre leköthető figyelem
  • aprólékosabb feladatok elvégzése sem probléma
  • drukk megszűnése nyelvtan órán
  • személyre szabott feladatok sikeres elvégzése
  • jobb szövegértés
  • szebb írás
  • gyorsabb tempó
  • könnyebb tanulás
  • javuló helyesírás

 

 

 

Asztali nézet